9 juni 2010

San Francisco

Dinsdag 8 juni ( bewolkt, daarna zonnig, veel wind, 22 graden )

Toen we deze ochtend opstonden was het bewolkt en leek het zelfs alsof het elk moment kon gaan regenen. Blijkbaar is dat erg gewoon in San Francisco, maar dat doet toch raar aan na bijna drie weken zon en hitte. Blijkbaar duurt het hier ´s morgens vaak uren voordat die wolken openbreken en de zon te voorschijn komt. Bovendien staat er ook een stevig windje in de baai en hierdoor diende we gans de dag onze trui aan en uit te trekken. De ene minuut heb je het te warm, de volgende bevries je bijna.
Op twintig kilometer van de Wal Mart ( vlakbij dus ) konden we onze camper parkeren en om acht uur dertig de ferry nemen naar de binnenstad. Om tien uur vertrok daar immers onze volgende ferry naar Alcatraz Island. Deze uitstap was een gokje. Ik verwachte niet veel van Alcatraz, maar gelukkig was het een gigantische meevaller. Je kan er een "audiotour" uitlenen, een soort walkman met uitleg door ex-bewakers en -gevangenen en deze tour was zelfs beschikbaar in het Nederlands. En buiten alle verwachtingen om viel die vijfenveertig minuten durende rondleiding reuze mee. Gelukkig hebben we "Escape from Alcatraz" ook mee op onze laptop en dat zullen we één van de volgende avonden met plezier terugzien in onze camper.
Terug in San Francisco hadden we nog een hele namiddag om de stad te bezoeken. In tegenstelling tot bijna alle andere steden in de VS is het centrum van San Francisco erg klein en dus te voet te bezichtigen. Het is natuurlijk wel veel op en neer. De steile straten zijn dan ook de attractie nummer één van de deze stad. In tegenstelling tot Los Angeles heeft deze stad wél karakter en uitstraling en zien ook de bewoners er rededijk boeiend uit ( Ik had het eerst eerder andersom verwacht. ). Ook de huizen zijn mooi in deze stad en het China Town van San Francisco is wat mij betreft het enige China Town dat de moeite is om te bezoeken. De haven en de kaaien hebben we minder intensief bezocht door de felle wind die dag, maar al zijn ze natuurlijk vreselijk toeristisch, zijn ze natuurlijk ook wel gezellig.
Ah ja en dan heb je nog de kabeltrams en de Golden Gate Bridge ( duh! )
Rond zes uur ´s avonds namen we de ferry terug naar onze camper en reden we naar de volgende Wal Mart, ten zuiden van San Francisco en dus al even op weg naar onze volgende bestemming. Op deze parking kon de parkingsecurity ( blijkbaar afkomstig van India ) amper engels en dus hebben we maar zelf beslist dat het mocht om op hun parking te overnachten. Alvorens onder de lakens te kruipen zijn we nog eens goed gaan eten in een "diner". Hamburger en frietjes, of wat dacht je. Naast de parking lag een gigantische "24 hour fitness". Als ik ´s nachts wakker werd om even te gaan plassen stond daar nog dertig man mooi naast elkaar bezig op de loopband. Een erg surrealistisch schouwspel.
Alcatraz.
Raphaella in de cellenblok
De straten in San Francisco zijn stijl? Nee, ze zijn nog stijler.